منو

منو اصلی

16
سه شنبه, آوریل

معرفی خوراک های محلی

معرفی خوراک های محلی

معرفی خوراک های محلی

یکی از هیجان انگیزترین بخش های سفر، گردشگری خوراک است. گاهی برخی از مردم مقصد سفر خود را برای لذت بردن از غذاها و خوراکی های یک شهر یا منطقه انتخاب می کنند. 

تنکابن با داشتن انواع غذاهای محلی خوشمزه، جذابیت فراوانی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد. در این بخش به معرفی برخی خوراک های محلی می پردازیم.

 

 مالابیج
مالابیج یا مالاتا از غذاهای محلی گیلان و مازندران است. محلی‌ها این غذا را که از ترکیب ماهی سفید، سبزی‌های معطر، مغزگردو، رب انار، نمک و فلفل و گلپر مهیا می‌شود، با حرارت آتش و زغال آماده می‌کنند. امروزه با وجود فر و ماکرویوها پخت این غذا راحت‌تر و سریع‌تر شده است. محلی‌ها اغلب این غذا را با ماهی سفید نر درست می‌کنند، زیرا بر این باور هستند که ماهی سفید نر از نوع ماده‌ی آن خوشمزه‌تر، لذیذتر و گوشت آن سفت‌تر است. بعد از پاک‌ کردن ماهی، شکم آن را با محتویات حاوی رب انار و گردو و ادویه‌ها پر می‌کنند و با نخ و سوزن می‌دوزند، سپس آن‌ را با حرارت آتش یا فر می‌پزند. علاقه‌مندان به غذاهای دریایی طبخ این خوراک خوشمزه را از دست ندهید.

 

ناز خاتون

رب انار پایه‌ی ثابت بسیاری از غذاهای شمالی و مازندرانی است. غذای دیگر مازندرانی که مشتاقان بسیاری بین طرفداران بادمجان دارد، ناز خاتون است. مواد اولیه‌ی مورد نیاز برای این غذا گوجه فرنگی، پیاز رنده شده، آبغوره، نعنای خشک، گلپر و رب انار یا آب انار و البته بادمجان است. این غذا به دلیل داشتن بادمجان کبابی کالری کمی دارد؛ بنابراین اگر می‌خواهید وزن کم کنید، ناز خاتون را در فهرست غذایی خود جای دهید. شاید بتوان گفت جز کبابی کردن بادمجان‌ها برای آماده کردن این غذا دردسری نخواهید داشت.

 

 کدوبره مازندران

یک غذای مناسب برای گیاه‌خواران و افرادی است که در رژیم کاهش وزن هستند. کدوبره از ترکیب سیب زمینی، کدوی سبز، گوجه فرنگی، پیاز، سیر و تخم مرغ و ادویه (نمک، فلفل و زردچوبه) آماده می‌شود. تمام مواد اولیه‌ی این خوراک پخت سریعی دارند، اگر گرسنه هستید و وقت‌تان کم است، کدوبره را فراموش نکنید.

 

 

باقلا وابیج

یک ناهار کامل! باقالای مازندرانی یا همان باقلای پلویی را در اکثر غذاهای مازندارنی می‌بینیم. این غذای خوشمزه که از ترکیب باقلا، شوید خشک، تخم‌مرغ، سیر، کره و روغن، ادویه (نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین) تهیه می‌شود، اغلب با برنج شمالی و زیتون پرورده، ماهی شور و ماست سرو می‌شود.

 

 

خورشت سیر انار

باز هم انارمواد اولیه برای تهیه‌ی خورشت پرطرفدار و لذیذ مازندرانی پودر موسیر، پودر سیر، نمک، انار، سیر، رب انار، مرغ، پیاز، روغن کنجد و زعفران است. برای جا افتادن این خورشت ۵۰ دقیقه وقت لازم است. اگر طعم مرغ را دوست ندارید می‌توانید گوشت بلدرچین را جایگزین کنید.